Translate

tiistai 14. helmikuuta 2012

Ohjeita lasten vanhemmille


Kasvata lasta terveen itsetunnon suuntaan

- Yritä säilyttää mielessäsi kosketus lapsessa olevaan hyvään silloinkin, kun hän tekee väärin.

- Muista, että lapsen hyvä perusolemus on paljon olennaisempi ja arvokkaampi osa hänen persoonallisuuttaan kuin hänen puutteensa ja virheensä.

- Muista, että sekä lapsi että sinä olette loppuun asti "rakenteilla" olevia ihmisiä.

- Harjoittele ajattelemaan, että lapsi saattaa olla lähempänä hyvyyttä, totuutta ja kauneutta kuin itse olet.

- Harjoittele antamaan palautetta lapsen virheestä "kevyesti", aivan tavallisena inhimillisenä ongelmana, jolla lapsi tosin aiheuttaa haíttaa itselleen.

- Anna lapselle puheoikeus ja kuuntele häntä kunnioittavasti. Katsekontakti on tärkeä.

-Vältä arvioimasta jatkuvasti lasta- vaikka arviointi olisi myönteistäkin. Anna lapsen oppia itsearviointia.

- Tarkkaile kuinka paljon kontrolloit ja määräilet lasta sävyyn "minä tiedän paremmin". Anna lapselle vastuuta.

- Anna lapsen tuntea tunteita.

-Kristiina Alaja-



Lapsen kymmenen käskyä vanhemmilleen

1. Käsky: Minä olen vasta lapsi, sinun kauttasi olen olemassa, älä siis hylkää minua sillä minulla ei ole muita vanhempia.

2. Käsky: Älä turhaan lausu moitteita minulle, sillä mitä enemmän minua moitit, sitä vähemmän sinun sanasi minulle merkitsevät.

3. Käsky: Muista pyhittää aikaa myös minulle, sillä miten käytät aikaasi, niin jaat sydämesi, ja jollet sinä minua rakasta, ei minusta koskaan tule ihmistä.

4. Käsky: Kunnioita poikaasi ja tytärtäsi, jotta myös hän oppisi kunnioittamaan elämää sekä itsessään että muissa olennoissa.

5. Käsky: Älä tapa tunteitani, ajatuksiani tai yrityksiäni vähättelemällä, välinpitämättömyydellä, uhkailulla tai pilkkaamalla, sillä minun pienet asiani ovat minulle suuria, etkä sinäkään osannut pienenä kaikkea.

6. Käsky: Älä tee aviorikosta, sillä minä kärsin siitä eniten.

7. Käsky: Älä varasta elämääni asettamalla kannettavakseni sinun täyttymättömiä toiveitasi, kaunijasi tai harhojasi, sillä minun on tehtävä omat erehdykseni.

8. Käsky: Älä anna väärä todistusta todellisuudesta tyrkyttämällä omaa katsomustasi, sillä minun tulee saada uskoa vaikket sinä uskoisi ja toivoa vaikket sinä toivoisi, sillä varsin pian minä tulen huomaamaan, ettet sinä ole kaikkitietävä eikä se sinun arvoasi vähennä, jos olet antanut minulle mahdollisuuden.

9. Käsky: Älä himoitse asioita, jotka eivät ole sen arvoisia, sillä sinun halusi eivät voi olla vaikuttamatta minun elämääni.

10. Käsky: Älä anna minulle kaikkea mitä minä haluan, sillä vapaamielisyytesi on niin usein vain välinpitämättömyyttä, anteliaisuutesi huonoa omaatuntoa, suvaitsevaisuutesi sortuneiden ihanteiden raunioista lähtevää voimattomuutta, taipuvaisuutesi laiskuutta, joustavuutesi periaatteettomuutta ja mukavuudenhalua.

-Tapio Ahokallio-


Hyviä ajatuksia joita minäkin yritän pitää muistissa :)


4 kommenttia:

  1. Vastavierailu!

    Pitääpä kopioida tuo kymmenen käskyä ja laittaa se Mion vauva-kirjaan kun saan printattua :)

    VastaaPoista
  2. Ihana postaus. Mukavaa Ystävänpäivää Sinulle.

    VastaaPoista

Kommenttia ihan estottomasti vain!